Door Emiel van der Herberg op 5 oktober 2011

Windmolens, watersport, of allebei?

Nuon wil een nieuw windmolenpark gaan bouwen in Dronten en/of Lelystad. Voordat dat kan, moet er eerst onderzocht worden wat de meest geschikte lokatie is. Daar zijn beide gemeenten en de provincie nauw bij betrokken.

De PvdA wil graag ruim baan geven aan duurzame energie. Het is goed dat een bedrijf als Nuon fors in Lelystad wil investeren, te meer omdat Lelystadse inwoners ook de mogelijkheid zullen krijgen om in het project te participeren. Bovendien worden oude windmolens in Lelystad deels ingewisseld voor deze nieuwe, dus ons buitengebied komt er een stuk minder rommelig uit te zien.

In het algemeen staan we dus positief tegenover een nieuw windpark in Lelystad.

Nou moet de gemeenteraad volgende week een besluit nemen over het gebied waarin naar een geschikte lokatie mag worden gezocht. Het voorstel ziet er zo uit:

Zoekgebied voor nieuw windpark Nuon

Als we naar de Lelystadse kant kijken, dan zijn er vier plekken waar naar gekeken gaat worden:

1. In het agrarisch gebied achter de IJsselmeerdijk (Rivierduingebied)
  2. Langs de IJsselmeerdijk, waar nu ook al turbines staan (die zullen verdwijnen)
  3. In het open water tussen IJsselmeerdijk en Markerwaarddijk, noordoost van Flevo Marina
  4. Langs de Markerwaarddijk richting Enkhuizen

Plaatsing langs één of beide dijken lijkt logisch en voor de PvdA niet op voorhand bezwaarlijk. Ook in het Rivierduingebied mag de Nuon van ons naar plek gaan zoeken, zolang de bewoners (meest agrariërs) daar maar goed bij betrokken worden.

Maar bij het open water hebben we nog een groot vraagteken. Lelystad ontwikkelt zich steeds meer als watersportstad in het algemeen, en als zeilstad in het bijzonder. Wat zou het voor die ontwikkeling betekenen als er een windmolenpark pontificaal in onze toegangspoort naar het IJsselmeer komt te staan? Mogen zeilboten wel onder windmolens door, of er vlak langs varen? Kunnen er op die plek nog wel zeilwedstrijden worden gehouden?

Op die vragen hebben we tot nog toe geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. De komende week hopen we van watersporters te horen. Zou u last hebben van een windpark op die plek? En zo ja, op welke manier?

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg