Door Jop Fackeldey op 25 mei 2014

Beginnen

Wacht niet op een goede dag, maak er één ! dat was een gevleugelde uitspraak van een goede vriend van me. Ik moest daar erg aan denken toen we begin deze week twee dagen met het nieuwe College op “retraite”gingen. Nou, dat deel van de opdracht is in ieder geval gelukt ! We hebben in twee dagen elkaar niet alleen beter leren kennen en waarderen, maar ook een stevige basis gelegd voor een hecht team. Democratie wordt ook wel eens omschreven samenwerking van mensen die elkaar bestrijden. Na de afgelopen 2 dagen heb ik een betere: een groep politici die tegen de wetten van de democratie in gezamenlijk gaan voor één doel:onze eigen stad. Ik heb er vertrouwen in.

De test van de week was gevuld met introducties (bv. voor de medewerkers van de gemeente), nadere afspraken, inwerken en overdragen. Met 2 uitzonderingen: een bezoek aan Den Haag en aan Medemblik.

Afgelopen donderdag was een bezoek van het CDO een staatssecretaris Mansveld gepland. Als vertegenwoordiger van de lokale overheid was ik daarbij uitgenodigd. Het CDO heeft op een prima manier haar belangen bij de staatssecretaris uiteen gezet. Ze reageerde daar ook positief over, met een heldere boodschap: er gaat een luchthaven komen, maar daarbij is het wel belangrijk dat we dat met zijn allen doen. Daarbij speelt de Alderstafel een belangrijke rol. we zullen het met elkaar moeten doen, aldus de staatssecretaris. Terecht vroeg het CDO, en ik heb dat van harte ondersteund, wel om voor het nadere overleg met de kamer en zeker voor het luchthavenbesluit goede afspraken vast te leggen over nadeelcompensatie. Ik denk het bezoek aan het urgtentiebesef daarvan bijgedragen heeft.

Een tweede belangrijk bezoek was samen met collega John van den Heuvel aan de Delta lloyd  Regatta in Medemblik. Goed om te zien hoe daar een ingewikkeld en professioneel zeilevenement wordt neergezet en hoe daarbij ook aandacht werd gegeven aan het walprogranma. weer veel van geleerd. Bovendien nuttige contacten kunnen bevestigen met een aantal ook aan onze AWMRT verbonden partijen.