Door Jop Fackeldey op 19 januari 2014

Je wordt er draaierig van…

Normal

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

De eerste echte week na het reces en de eindsprint tot aan de verkiezingen. Met dat gevoel begon ik aan deze week. Achter de schermen zijn we druk met verkiezingsdraaiboeken, materiaal ontwerpen en bestellen, vrijwilligers mobiliseren etc. Etc. En voor de schermen gaan we gewoon door met dat waarvoor we ingehuurd zijn, het besturen van de stad. Dat geeft toch een soort van schizofrenie…. Maar goed, hoort erbij.  Als het om de stad besturen gaat was het ook meteen al weer raak, veel gesprekken over de Flevokust en hoe nu verder, het openen van een leuke expositie van het LAK, de hal van het stadhuis maar ook veel aandacht voor de luchthaven. Hans Alders kwam uitleggen hoe de nieuwe routestructuur er uit ziet. Dat heeft hij geweten. Het ministerie had op zo’n 160 belangstellenden gerekend, maar het waren er meer dan 500. Die passen niet in de kleine zaal van de Agora. Wel goed dat er zoveel belangstelling is. Ook prima opgelost door op woensdag meteen een tweede ronde er achteraan te houden, een inhaaldatum donderdag a.s. ( in de grote zaal, dat dan weer wel) en een apart bezoek aan in ieder geval Biddinghuizen. Persoonlijk vind ik dat er qua routes een heel acceptabel voorstel ligt, dat voldoet aan de eisen die we daar als regio aan gesteld hebben. Waar ik mij meer zorgen over maak. Of rijk en sector voldoende bereid zijn om diegenen die wel overlast gaan ervaren te compenseren. Het kost erg veel moeite dat gesprek gaande te houden en tal ten leiden tot conclusies. Maar dat zal wel moeten voor 1 November. Naast de druk op de ontwikkeling en de procedures blijf ik me ook daar hard voor maken.

Ook op het gebied van de woningbouw staat het leven niet stil. De maximale leencapaciteit is, zo bleek uit de nieuwe tabellen verder verlaagd. In het verlezen was die krankzinnig hoog, maar ik hoop dat deze verdere verlaging de net pril ontluikende woningmarkt niet weer in het slot gooit. Komenden week gaan we kijken of we er vat op kunnen krijgen wat dat voor lelystad betekent, maar ik ben daar niet bij voorbaat optimistisch over. Immers, wij zitten met verhoudingsgewijs veel lage inkomens in de stad.

Voor woningbouw en dan met name nieuwbouw is het zaak om specifieke niches in de markt te ontdekken. Daar worden we steeds beter in. Maar soms glipt er een zonder dat je er erg in hebt tussen de vingers door. Dat dreigt te gebeuren met het initiatief vredeswijk. Dat dreigt nu niet eens de kans te krijgen een plan te mak. Wat is er aan de hand ? Voor haar ontwikkeling had deze groep een stuk grond op het oog, zeg maar grofweg naast Buitenhof. Volgens het structuurplan mag daar woningbouw, alleen is eerd afgesproken daar pas na 2015 invulling aan te geven. Dat moet dan altijd nog via een wijziging van het bestemmingsplan. We weten dat er vanuit de Groen Oostrand verzet is tegen bebouwing, maar initiatiefnemers zijn er van overtuigd dat met goede gesprekken en participatie in hun ontwerpproces de bezwaren weg te nemen zijn. En dat beoordelen we dan wel bij het bestemmingsplan.Maar wat doet de gemeenteraad, neemt een amendement aan waarin staat dat dat gesprek tot 2025 niet gevoerd mag worden. Dat is echt veel te voorbarig een kans weggooien. De PvdA fractie stemde tegen dit amendement. Daar ben ik blij mee. Uit de bijdrage van de inwonerspartij leek te blijken dat ook zij tegen zouden stemmen. Maar op het laatste moment stemden ze voor, zonder nadere motivatie. Ik begrijp daar steeds minder van. Om draaierig van te worden….