Door Emiel van der Herberg op 15 december 2009

PvdA is duidelijk over huisvesting asielzoekers

De PvdA heeft in de raadsvergadering van 15 december een duidelijk standpunt ingenomen over de huisvesting van asielzoekers. Verschillende andere partijen verscholen zich achter gepraat over landelijke ontwikkelingen of hanteerden uitsteltactieken.

Waar gaat het om? Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) heeft Lelystad gevraagd om 600 asielzoekers te huisvesten. Dat verzoek is 8 jaar geleden ook al eens gedaan en toen stemde de gemeenteraad er unaniem mee in. Maar het kwam destijds niet tot uitvoering.

Nu is er sprake van een intentieverklaring. Dat betekent dat er nu geen besluit wordt genomen over of de huizen daadwerkelijk worden gebouwd. Wel wordt er onderzocht waar dat het beste zou kunnen en hoe daarbij gegarandeerd kan worden dat de inwoners van Lelystad hier geen negatieve gevolgen van ondervinden. En daarna moet de gemeenteraad nog het besluit nemen om dit wel of niet toe te staan. Waarbij ook inwoners ruimschoots de gelegenheid zullen krijgen om hun zegje te doen!

De PvdA vindt dat Lelystad zijn steentje mag bijdragen aan de opvang van deze mensen, die vaak verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Maar daarbij mogen we de ogen niet sluiten voor de maatschappelijke onrust die hier bij hoort – of die nou terecht is of onterecht. En daarom willen we duidelijke garanties krijgen dat Lelystad en de inwoners van Lelystad niet op de een of andere manier de dupe worden van deze ontwikkeling. Dus als er extra inzet van politieagenten nodig is, dan niet ten koste van veiligheid in de wijken. Een eventuele nieuwe school mag niet betekenen dat andere Lelystadse scholen minder geld krijgen voor het onderwijs. De woningen die worden gebouwd moeten tijdens maar ook na de afgesproken periode van 15 jaar passen in het concept van Warande. Ook geen monotone barakkenbouw dus.

Deze voorwaarden staan verwoord in de motie die de PvdA indiende. Veel partijen waren het hiermee eens, dus het college moet zich nu aan deze voorwaarden houden. Helaas stemden VVD, Inwonerspartij en Leefbaar Lelystad tegen het opstellen van deze voorwaarden.

En dat duidelijke standpunt? PvdA zegt “ja mits” tegen asielzoekershuisvesting – “mits” de inwoners van Lelystad hier geen nadelige gevolgen van gaan ondervinden.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg