Door Emiel van der Herberg op 14 december 2010

Verder met de stadsbus

Het contract met Connexxion voor het openbaar vervoer in Lelystad loopt in september 2011 af. Vanaf dan moet er een nieuw contract ingaan, met misschien een andere maatschappij. De aanbesteding voor dat nieuwe contract is vorige maand mislukt: de ontvangen offertes waren veel te duur.

Om verschillende redenen is het heel belangrijk dat een nieuwe aanbesteding wel gaat lukken. Maar dat gaat niet automatisch. Wat nu te duur is zal over een paar maanden niet automatisch goedkoper zijn. De kans is dus groot dat er of extra geld bij moet, of dat het eisenpakket voor de nieuwe periode moet worden teruggeschroefd. Wie de berichten de laatste tijd een beetje heeft gevolgd, weet dat de gemeente niet veel budget beschikbaar heeft. Het wensenpakket moet dus zeer waarschijnlijk versoberd worden.

Probleem daarbij is dat op dit moment onbekend is welke onderdelen van het wensenpakket hoeveel kosten. Bij een mislukte Europese aanbesteding worden de ontvangen offertes vernietigd, of in ieder geval strikt geheim gehouden. Wat levert welke versobering op? We weten het niet.

Daarom heeft de gemeenteraad vanavond unaniem besloten om de nieuwe aanbesteding anders aan te pakken. Het programma van eisen wordt voor de nieuwe aanbesteding flink uitgekleed. Dat betekent dus in principe slechtere OV dienstverlening dan de gemeenteraad oorspronkelijk wilde. Maar… er is een heel grote maar. We hopen door die versobering uit te komen op een flink lager bedrag dan in de begroting beschikbaar is. Van de vervoersmaatschappijen vragen we om per onderdeel een aparte prijsopgaaf te maken.

Vervolgens kan in het voorjaar de gemeenteraad besluiten welke geschrapte onderdelen weer moeten worden toegevoegd aan het pakket. Op dat moment is namelijk wel duidelijk wat de kosten van de verschillende onderdelen zijn. En pas dan kan dus echt een afgewogen besluit worden genomen.

Voor dit moment heeft de gemeenteraad het wensenpakket dus fors uitgekleed. Daar zitten absoluut pijnlijke onderdelen bij. Wij hopen zeer dat we de meest onwenselijke versoberingen er vóór september weer uit kunnen halen, zodat ook in de toekomst het openbaar vervoer in Lelystad aantrekkelijk blijft.

Welke versoberingen wij als eerste weer ongedaan zullen maken? Helaas moeten we daar op dit moment stil over zijn. Lelystad is gebaat bij zo scherp mogelijke offertes, en ieder onderdeel waar we nu de aandacht op vestigen zou zomaar eens plotseling duurder kunnen worden.

Voorlopig radiostilte over dit onderwerp dus. Over een paar maanden maakt de gemeenteraad definitieve keuzes. Met inzicht in de kosten. En in volle openbaarheid.

Emiel van der Herberg

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg