Door Emiel van der Herberg op 28 januari 2011

Kunduz buit binnen, nu weer rechts vingerlikken

Ontspannen stond Rutte in de vroege uurtjes in de kamer. Groenlinks, D’66 en Christenunie waren gepaaid, de NAVO buit was binnen. Even leek hij, in flarden van het debat, trekjes van een premier van alle Nederlanders te vertonen. Met een eigen neoliberale mening, maar ook met begrip en respect voor wie anders in de samenleving staat.

Schone schijn was het. De buit was nog geen dag binnen of het kabinet begon weer als vanouds te rechtsevingerlikken. Het toptarief voor het eigenwoningforfait wordt de komende jaren alsnog geïndexeerd. De extra belasting op woningen van boven de miljoen euro, ingevoerd door minister Bos en staatssecretaris De Jager, zal dus voor steeds minder miljonairs gaan gelden.

Er moest 18 miljard bezuinigd worden. De huren gaan stijgen. De bijstandsmoeder wordt uitgekleed. Gezinnen die hard moeten werken om hun hypotheek van 3 ton te kunnen betalen worden gepakt via de kinderopvang. Zorgpremies fors omhoog. Mensen heengezonden van sociale werkplaatsen. Passend onderwijs de nek om gedraaid. En ga zo maar door. En door. En door.

Maar wie het echt zwaar hebben? Dat zijn blijkbaar de miljonairs. Die worden ontzien door minister De Jager en staatssecretaris Weekers.

De redenering is op zich nog wel te volgen. Als je het grensbedrag niet indexeert, en de huizenprijzen gaan stijgen, dan komen vanzelf meer mensen onder dat toptarief te vallen. De Jager: “Een villabelasting moet geen portiekbelasting worden.”

Mooie taal. Wie is er nou niet tegen belasting op portieken?

Nee, dit is natuurlijk rechtse retoriek, bedoeld om Henk en Ingrid te doen geloven dat dit hun gaat helpen. En het is ook nog eens retoriek van een verbluffend doorzichtig allooi. Want stel dat Henk en Ingrid die hardwerkende tweeverdieners zijn, met dat huis van 3 ton. Wanneer gaan zij dan onder dat toptarief vallen?

In 2050.

Ten minste, als de huizenprijzen ieder jaar met 3 procent gaan stijgen. Als de huizenprijzen minder hard stijgen, wordt het nog later. Hoe dan ook, Henk en Ingrid zitten al lang in Huize Zonneduin tegen die tijd.

Minister De Jager verkoopt een miljonairskadootje als het voorkomen van portiekbelasting. Dat is een argument dat pas over een jaar of 40 in de buurt van de waarheid gaat komen.

In 2050.

Ik mag hopen dat we tegen die tijd de woningmarkt al eens goed hebben hervormd. Er bestaat dan al lang geen eigenwoningforfait meer. Wat minder hypotheekrenteaftrek. Geen villabelasting. Geen overdrachtsbelasting. En starters komen weer aan de bak.

In 2050.

Maar eerst nog even het onderwijs en de zorg uitkleden. Dat is ten minste lekker daadkrachtig.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg