Door Emiel van der Herberg op 7 maart 2011

Zo kan ik het ook

“Polethecon is een onderzoeks- en adviesbureau voor politiek debat.” En dat bureau heeft een strategische analyse gemaakt van de uitslagen van de Provinciale verkiezingen. Om te voorspellen welke coalities er in de provincies gevormd zullen gaan worden.

Althans, dat laatste is de suggestie die het bedrijf wekt, en waar Omroep Flevoland dan maar wat nieuwswaarde aan toedicht. Maar hoe degelijk steekt dat onderzoek nou eigenlijk in mekaar? Laten we eens kijken.

Het onderzoek van Polethecon stoelt op twee peilers: een berekening van alle mogelijke coalities, en een analyse van welke daarvan de meest waarschijnlijke is.

De berekening van alle mogelijke coalities wordt gedaan met de Coalitiecalculator©. Let vooral op die copyright aanduiding, dat moet dus wel een revolutionair en innovatief instrument zijn. Maar wat doet het nou feitelijk? In een aantal combinaties zeteltjes bij mekaar optellen, en kijken welke combinaties een meerderheid halen. Dat kan ik in een half uurtje op een velletje papier. Met wat basiskennis programmeren bouw je die Coalitiecalculator© in een uurtje na.

Goed, dan moeten we de toegevoegde waarde maar zoeken in de strategische analyse van de uitslag. Eens kijken. Polythecon pakt het Kieskompas erbij. Dat is al wat raar want wat partijen daarin voor de verkiezingen roepen heeft vaak meer te maken met wat is het meest populaire antwoord dat we André Krouwel wijs kunnen maken dan met hun eigen verkiezingsprogramma. Maar goed, die analyse dus. Of. Nee. Die is er helemaal niet! Polythecon kijkt in het plaatje waar de grootste partij staat, en welke partijen daar omheen staan. Meer niet. Dat is de hele “strategische analyse”.

Kortom, dit “onderzoeksbureau” maakt veel poeha over iets dat u en ik in een uurtje hadden kunnen bedenken.

Dat Omroep Flevoland er in tuint valt me tegen. De berichtgeving rondom de verkiezingscaravaan was deskundig, en de speciale uitzending op de uitslagenavond was, durf ik te beweren, de beste van het land. Maar hier was een iets kritischer brononderzoek op zijn plaats geweest. Dan had de omroep ook in een paar minuten ontdekt dat de Coalitiecalculator© helemaal geen geregistreerd merk is. En dat Polethecon niet eens een bedrijf is.

Een berg gebakken lucht met wat dure termen. Dat kan iedereen. Onderzoeks- en adviesbureau Emilicon voorspelt bij deze dat de stemmen van de statenverkiezingen nog een keer herteld gaan worden. Gebaseerd op onze Liberafficiënt© die de laatste dagen steeds meer op hagomajoriteit aanstuurt.

Of zo.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg