Door Emiel van der Herberg op 25 mei 2010

Houdt de Punter een bushalte?

Vanavond sprak de gemeenteraad over het Programma van Eisen voor de nieuwe Lelybus (2011-2019). De Partij van de Arbeid vroeg daarbij speciale aandacht voor de Punter. De bestaande busroute door de Punter kwam in het nieuwe voorstel niet terug. Voor alle informatie over het voorstel kunt u hier terecht. Met busroutes kun je heel ingewikkeld puzzelen, zo bleek maar weer tijdens de raadsbehandeling. Op sommige momenten was er geen touw aan vast te knopen.

Wij hebben dus gepleit voor opnieuw opnemen van een route door de Punter. Daar wonen veel mensen die afhankelijk zijn van de bus voor hun vervoer. Maar ook mensen die in de kuststrook wonen maken nu geregeld gebruik van de haltes in de Punter.

Overigens geeft dit geen zekerheid dat ook in de nieuwe situatie de lijn door de Punter zal kunnen terugkeren. De financiële mogelijkheden zijn beperkt. Over een paar maanden weten we wat het openbaar vervoer de gemeente gaat kosten de komende jaren. Mogelijk zullen dan (soms ook pijnlijke) keuzes moeten worden gemaakt. De PvdA zal zich daarbij inspannen om een busroute door de Punter te handhaven.

Verder heeft de wethouder, op ons verzoek, absolute duidelijkheid gegeven over het te vroeg vertrekken van bushaltes: dat is vanaf september 2011 totaal onacceptabel. En het vervoersbedrijf zal dan ook een boete krijgen voor iedere keer dat het wel gebeurt dat een bus te vroeg van een halte vertrekt.

Ten slotte hebben we, samen met VVD en IPL, de wethouder gevraagd om te laten bepalen wat een buslijn Lelystad-Noord zou moeten kosten. Mocht dat binnen de financiële mogelijkheden passen, dan kunnen daarmee verschillende wijken worden bereikt die nu geen aansluiting hebben. Maar ook hier zullen wij kritisch beoordelen of andere wensen niet voor zullen gaan.

Uiteindelijk kreeg ons voorstel voor Punter en Lelystad-Noord de steun van VVD, Inwonerspartij en GroenLinks. Ook andere fracties brachten verschillende suggesties in, en ontvingen van de wethouder de toezegging dat die zullen worden meegewogen voor het definitieve Programma van Eisen.

Volgende stap is nu: schrijven bestek en aanbesteding. Zodra bekend is welke vervoersmaatschappij de voordeligste aanbieding doet, moet de gemeenteraad besluiten over welke wensen wel en niet kunnen worden betaald. Dat wordt dus nog spannend dit najaar.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg