Vliegveld: door onder voorwaarden
In maart presenteerde Hans Alders zijn advies over de doorontwikkeling van Lelystad Airport. Gisteravond moest de gemeenteraad beslissen om aan die ontwikkeling wel of niet mee te blijven werken.
Die afweging is nog best ingewikkeld. In 2007 stelde de gemeenteraad namelijk 4 randvoorwaarden aan de doorontwikkeling. In het Alders advies blijkt aan één van die randvoorwaarden niet te kunnen worden voldaan, en van een andere randvoorwaarde is dat op dit moment nog niet bekend.
- Wat niet blijkt te kunnen is de overlast binnen de grenzen te houden zoals die in 2004 waren voorzien. Dan gaat het vooral om de direct omwonenden, die de meeste hinder zullen ondervinden en dus ook meer dan eerder werd aangenomen.
- Onduidelijkheid is er nog over de vliegroutes. De gemeenteraad wil geen vliegroutes over stedelijk gebied. Maar het ontwerpen van vliegroutes is een bijzonder complexe puzzel, waar nog wel een jaartje aan gerekend zal worden.
De gemeenteraad heeft nu, op voorstel van PvdA/VVD/Inwonerspartij, besloten om wel in te stemmen met de doorontwikkeling, maar met een duidelijk voorbehoud op deze twee punten. Komen er toch vliegroutes over de stad te lopen, dan kunnen Schiphol en de minister niet meer automatisch rekenen op constructieve medewerking vanuit Lelystad. Hetzelfde geldt voor de zorg voor direct omwonenden: die moeten op een nette manier worden geholpen om met de extra overlast om te gaan.
Het lastige aan die afweging is dat de medewerking van de gemeente Lelystad niet noodzakelijk is voor de doorontwikkeling. Het rijk kan, vanuit nationaal belang, dit soort zaken uiteindelijk helemaal buiten de gemeente om regelen. Meer uitleg daarover is te vinden in dit radio fragment van Omroep Flevoland.
Ten slotte, en waarschijnlijk ten overvloede: waarom zou Lelystad überhaupt mee willen werken aan deze ontwikkeling? Simpel. Economische ontwikkeling. Werk. Werk. Werk.