Door Jop Fackeldey op 22 december 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Het was met het weekje wel. Een week van diepte- en hoogtepunten die elkaar al wel in een heel rap tempo afwisselden. Dieptepunt voor mij persoonlijk was niet alleen het verwerpen van het plan Flevokust, maar vooral ook de manier waarop en het gebrek aan argumenten waarmee dat , althans in mijn beleving, gebeurde. Het is een gemiste kans om, juist op een dieptepunt van de economie, de stad van een impuls te voorzien die zorgt voor blijvende versterking van de economische infrastructuur. Die mensen aan banen helpt. Banen die we in Lelystad, in Flevoland hard – harder nog dan elders – nodig hebben. Onze werkgelegenheidscijfers zijn de slechtste van Nederland. Het college heeft, goed luisterende naar de raad, naar inwoners en bedrijven, een plan voorgelegd dat naar ons oordeel voldeed aan de door de raad op 2 juli jl. gestelde criteria. Helaas is het niet overtuigend genoeg geweest. Dus ja, ik ben teleurgesteld. Niet alleen vanwege het vele werk die onze mensen er in gestoken hebben of omdat het nooit leuk is om een plan afgeketst te zien worden, maar vooral vanwege de manier waarop. Het was een on-Lelystads tafereel. Een veel gestelde vraag: “U bent zeker wel teleurgesteld dat u door iemand uit uw eigen fractie beentje gelicht bent”. Ja en nee. Natuurlijk verbaas ik me – voorzichtig uitgedrukt – over deze tegenstem. Niet omdat dat dissident gedrag is of in strijd met de fractiediscipline (if any). Binnen de PvdA hebben we een lange traditie in dissident gedrag. En eigenlijk was en ben ik daar stiekem best trots op. Want uiteindelijk moet bij elke beslissing je eigen afweging de doorslag geven. Maar wat dan wel steekt is dat die mening niet het afgelopen jaar is ontstaan , gevormd en geuit, maar dinsdag in de loop van de dag kennelijk op kwam. Want maandagavond was Emmy nog voor. Ik heb het afgelopen jaar nooit één enkel moment twijfel bij haar gehoord of elementen in het plan die verbeterd moesten worden. Dan hadden we – zoals we dat gedaan hebben met veel elementen in het plan – daar een goed gesprek over kunnen voeren en hadden we kunnen proberen elkaar te overtuigen. Als dat dan niet lukt en iemand geeft vooraf aan dan niet voor te kunnen stemmen dan verdient dat inderdaad respect. Een zo plotselinge niet onderbouwde omslag doet dat niet. Dan is er wat anders aan de hand. Wat dat is, dat zal de geschiedenis uiteindelijk leren. Ik sluit me wat dat betreft helemaal aan bij het bericht van onze fractie.

Minstens zo groot was de teleurstelling over het stemgedrag van onze coalitiepartner. In het Collegeakkoord staat immers “De opgave om veel meer banen te creëren kan gerealiseerd worden door  te ‘werken aan de basis’, de groei van de banen in alle sectoren. Naast de ontwikkeling van de belangrijkste motoren hiervoor – Lelystad Airport en Binnenhaven Flevokust –..”en  “Krachtig inzetten op de ontwikkelingen van OMALA en het vliegveld (binnen de door de raad gestelde grenzen), het spoor en de Flevokust die vooral sectoren als logistiek, techniek en dienstverlening voor de Lelystadse jeugd kansen bieden.”   De partijleider van de Inwonerspartij, collega wethouder Wout Janssen,  gaf nog in de raadsvergadering aan nog steeds voor het door het College voorgelegde plan te zijn, en spontaan sloeg – naar mijn waarneming voor het eerst –  het dualisme (of is het populisme in dit geval) toe en stemde de Inwonerspartij tegen. En ook hier, ik heb geen debat met wisseling van echte argumenten gehoord:  “We zijn tegen en het plan kan niet geamendeerd worden wat ons betreft” gaf de fractievoorzitter aan. Dat is toch geen politiek. Het plan Flevokust is nu juist steeds beter geworden omdat dat debat wel gevoerd is en de amendementen wel ingediend zijn. Het zal ongetwijfeld politiek voelbaar zijn de komende periode op weg naar de verkiezingen. Waarbij het boeiend is hoe meningen kunnen veranderen. Want niet alleen de inwonerspartij veranderde – bv. ten opzichte van het julibesluit – ineens van mening; Leefbaar Lelystad, D’66 en Bindend Lokaal waren volgens het kieskompas 2010 nog voor de stelling: de gemeente moet werkgelegenheid bevorderen door zware industrie toe te laten….

Ik hoop dat de tegenstemmers zich realiseren wat ze verworpen hebben. Een moment als dit komt niet snel weer. Op maandag tekenden we nog een hoofdlijnenovereenkomst met Theo Pouw als exploitant voor de haven.Ondertekening Flevokust-2 ©FotostudioWierd

Er lag – en ligt – een subtantiele subsidietoezegging van zowel het Rijk als de provincie. Er lag – en ligt – een buitengewoon gunstig leningsarrangement. Er was – en is – een afnemer die aan de voorkant tegen voor de gemeente ongebruikelijk gunstige betalingsvoorwaarden 2/3 van de beschikbare ruwe en niet-bouwrijpe grond af wil nemen etc. etc.  Ik ben het ook wat dat betreft zeer eens met de reactie van Evert Marseille.

Lelystad heeft verloren. En dat verlies moeten we wat mij betreft zien te beperken.  Dus moeten we proberen de schade te beperken. Ik heb nagenoeg alle fracties horen zeggen dat ze voor een havenontwikkeling zijn, alleen niet volgens het voorgelegde model. Dus ga ik overleggen met de verschillende partners die allemaal Flevokust willen realiseren. Dat zijn provincie Flevoland, ministerie I&M, ministerie EZ, Rijkswaterstaat, Waterschap, containerterminalexploitant CTU, mogelijke afnemers van grond, de verschillende partijen waarmee een intentieovereenkomst is gesloten om lading via Flevokust te gaan vervoeren. Wij willen onderzoeken wat haalbare nieuwe stappen zijn waarmee we Flevokust alsnog kunnen realiseren. Onze inzet zal zijn om te kijken in hoeverre toezeggingen van subsidies, van ladingstromen, van afname van grond, toepassing van de crisis- en herstelwet, etc. van kracht blijven c.q. met nieuwe en/of andere partners afspraken kunnen worden gemaakt. De uitkomsten hiervan zullen leiden tot een nieuw voorstel aan de Raad, die hopelijk de toets der kritiek wel kan doorstaan. Ik voel me in dat opzicht ook gesterkt door de Ingediende Moties PS Flevokust zoals die aangenomen is in Provinciale Staten. Maar – gegeven het feit dat voorstellen waarop het College op 7 januari geen besluit genomen heeft niet meer deze raads- en collegeperiode behandeld zullen worden – zal het ongetwijfeld aan de nieuwe Raad en het nieuwe College zijn om over het dan voorliggende voorstel te oordelen. Eerst maar eens de schade zien te beperken. Tenslotte – zoals ik woensdag aan onze medewerkers schreef: ieder einde is een nieuw begin en een vlieger vliegt hoger en beter bij meer tegenwind.

Over vliegers gesproken, van die andere haven – de luchthaven – was er wel goed nieuws. Allereerst was daar het Algemeen Overleg in de kamer waar VVD, PvdA en CDA opnieuw helder het belang van onze luchthaven onderstreepten en ook staatssecretaris Mansveld dat belang bevestigde en het belang om op 1 November 2014 het luchthavenbesluit genomen te hebben. Ook in de gesprekken die ik die ochtend met de verschillende kamerleden had, werd dat belang onderschreven. En op vrijdag werd vervolgens een belangrijke volgende stap gezet in alle procedures rond de luchthaven. Het Rijk heeft 20 december 2013 bekendgemaakt welke vliegroutes in het op te stellen Milieu Effect Rapport voor de groei van Lelystad Airport worden onderzocht.  Het routeontwerp staat in de Nota van Antwoord: de reactie op de 318 ingediende zienswijzen en uitgebrachte adviezen  op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de ontwikkeling van de Lelystadse luchthaven. Ik ben tevreden met de verbetering van het routeontwerp ten opzichte van de eerder in de NRD opgenomen routes. Er is goed rekening gehouden met het door de regio opgestelde beoordelingskader.  Aan de  daarin genoemde punten wordt grotendeels tegemoet gekomen. Vliegen over woonkernen wordt vermeden en het luchtruim boven Flevoland wordt zo ingedeeld dat  Schiphol- en militair vliegverkeer elkaar niet hinderen.  Ik ben blij dat met de Nota van Antwoord en het daarin opgenomen routeontwerp weer een belangrijke stap is gezet in het proces tot ontwikkeling van de Lelystadse luchthaven. De luchthaven is van groot economisch belang voor  Lelystad. Het is belangrijk dat die ontwikkeling niet vertraagt, omdat het voor de zo noodzakelijke werkgelegenheid zorgt. Wil op  1 november 2014 een luchthavenbesluit kunnen  worden genomen, is het belangrijk dat alle partijen overeenstemming hebben over de uitgangspunten.  De Alderstafel  Lelystad is daarvoor een belangrijk instrument. Daar hebben we geformuleerd waaraan een ontwikkeling van Lelystad Airport moet voldoen. Ik ben blij nu te zien dat met het voorliggende routeontwerp aan nagenoeg alle gestelde eisen tegemoet wordt gekomen. Dus weer een stap gezet.

De week kende een feestelijke afsluiting: De SBS6kerstparade in Lelystad.foto kerstparade foto

Ik krap 3 weken tijd hebben City marketing, onze afdelingen vergunningen en de afdeling communicatie, de winkeliers en eigenaren van winkelpanden een fantastisch feest in elkaar gezet.

bonnenboek-1

Het weer werkte mee, er waren bonnenboekjes– zodat we hopen dat de 30.000 bezoekers nog eens terugkomen in de stad- , er waren kerstmutsen en er waren heel veel mensen. Een heerlijke manier om het kerstreces in te gaan !