Door Jop Fackeldey op 29 januari 2017

Tussen de bedrijven door

Het was een week vol bedrijvigheid. Ik probeer “tussen de bedrijven door”altijd in de agenda tijd vrij te houden voor bedrijfsbezoeken. Soms leidt dat tot een verslag in de serie “Made in Lelystad”. Dat is echt een hele mooie serie aan het worden waarin we proberen de Lelystedeling te laten zien wat voor prachtige bedrijven we in onze stad hebben. Afgelopen woensdag stond er in de Flevopost een verslag van het bezoek aan McCain.

Onder de veelzeggende titel vriendelijke frieten uit Lelystad laten we zien wat voor prachtig bedrijf het is.

Maar deze week was er meer. Zo was ik met onze burgemeester Ina Adema op bezoek bij Donkervoort   en bij Giant. 2 heel verschillende maar voor de stad iconische bedrijven. Niet alleen omdat ze de naam Lelystad wereldwijd uitdragen en ze bij toekomstige bedrijfsvestigingen uitstekende referenties zijn, maar uiteraard ook voor de werkgelegenheid. Leuk om dat te kunnen laten zien. Het zijn bedrijven waar we als stad trots op mogen zijn.

Afgelopen vrijdag was ik met een tweetal medewerkers op bezoek in “de Nieuwe Stad” in Amersfoort.

Dat is voor iemand zoals ik die dol is op stadsontwikkeling genieten en leerzaam. Natuurlijk niet te kopiëren, maar we leerzaam. Bijvoorbeeld hoe van het begin af een concept vastgehouden wordt, hoe omgegaan wordt met eigen energiewinning zodat men gasloos is en om te zien hoe privaat-publiek mooie resultaten bereikt kunnen worden. En als je daar dan ook nog een scheepsrestauratie-opleiding van houten schepen tegenkomt…genieten. Belangrijkste les, als een gebiedsontwikkeling ingewikkeld is, probeer dan een ontwikkelaar te vinden, zoals Schipper-Bosch waar we te gast waren, die het zich ook financieel kan veroorloven om de thematiek en rode draad vast te houden. uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. En voor de liefhebber van architectuur: de wijze waarin het MBO in de oude prodentfabriek ondergebracht is, is fenomenaal.

Natuurlijk gaat het ook voor ondernemers niet allemaal vanzelf. En als overheid heb je dan 2 dingen te doen 1) zorgen dat je zo min mogelijk in de weg loopt 2) ondernemers faciliteren waar dat mogelijk is. In dat kader hebben we nu de MKB Financieringsdesk geopend. Ondernemers kunnen op velerlei manieren worden geholpen. Landelijk en ook lokaal zijn er vele regelingen waar ondernemers een beroep op kunnen doen.  Startende bedrijven en zzp’ers weten al steeds meer de weg naar het Ondernemersplein te vinden. In de praktijk merken we dat veel gevestigde ondernemers bij een verdere ontwikkeling van hun bedrijf onvoldoende de juiste paden en de mogelijkheden kennen om hun bedrijf nog een stapje verder te brengen. Juist voor hen – en daar vallen ook de eenpitters onder die hun bedrijfsactiviteiten willen opschalen – hebben we dus nu de MKB Financieringsdesk geopend. MKB-ondernemers die gebruik willen maken van de MKB Financieringsdesk van Ondernemersplein Lelystad kunnen een afspraak (laten) maken door te bellen 0320-278555 of te mailen naar [email protected]. Langskomen bij het Ondernemersplein mag ook. Informatieplein Wonen & Ondernemen is geopend van maandag t/m vrijdag van 9.00 – 17.00 uur.

Uiteraard was dat niet he enige afgelopen week. Naast alle interne overleggen en vergaderingen mocht is als lid van de “Raad van Inspiratie” een reactie geven op 7 pitches van groepen (corporatie-directeuren, wetenschappers en ontwikkelaars) die meedingen naar de Corporatie Award. Leuk en inspirerend om te mogen doen.  dat is allemaal tussen de bedrijven door. Maar vaak leuker om over te vertellen dan het alledaagse werk van lezen, nog eens lezen en vergaderen. Maar juist de mix maakt dit tot het mooiste vak wat er is.