Door Jop Fackeldey op 1 februari 2015

Beter en Concreter

Beter en Concreter is de titel van een programma dat de VNG samen met het rijk uitvoert. Het gaat over vermindering van regeldruk. ik mag daar voor Flevoland ambassadeur voor zijn. In dat kader hadden we afgelopen week een bijeenkomst op de Bataviawerf met als titel: vooruit met de regionale Economie.

foto beter en concreter

Onder leiding van Andries Greiner spraken we met zo’n 30 ondernemers over de mogelijkheden om samen te werken aan het verminderen van de regeldruk. Het was een mooie bijeenkomst. Het verslag ervan wordt volgende week gepubliceerd, maar voor de lezers van de blog heb ik hem alvast bijgevoegd. Los van alle goede gesprekken, absolute topper was de bijdrage van prof. Ira Helsloot die feilloos liet zien dat er echt veel onzinnige regels bestaan die voor een deel voorkomen uit (schijn)veiligheidsdenken, maar die in de praktijk niets toevoegen aan die veiligheid.

Wat ook steeds beter en concreter wordt zijn de geluiden over onze luchthaven. Afgelopen woensdag heeft de Raad van State zijn advies afgegeven, zo konden we zien op de site. De inhoud kennen we nog niet, die is geheim, maar er wordt nu hard gewerkt aan het definitieve luchthavenbesluit waarvan we echt verwachten dat dat uiterlijk 1 april genomen wordt. We hebben met zijn allen ook echt haast, zoals ondermeer Schiphol CEO Jos Nijhuis onlangs ook in het Haarlems Dagblad liet weten.

Op zaterdag hebben Collega John van den Heuvel en ondergetekende deelgenomen aan het pleingesprek in de Baai.

foto 2foto 1

Het was er niet alleen prachtig weer voor, het waren leuke gesprekken. Met betrokken buurtbewoners die hun schouders onder de buurt willen zetten, natuurlijk ook met buurtbewoners die tegen problemen aanliepen maar ook bewoners die alleen kwamen vertellen hoe fijn het wonen was. prima dat naast de gemeente de wijkagent, Centrada en Welzijn aanwezig waren.

En verder viel er vooral veel te genieten. De première van de film Michiel de Ruyter in de Agora was een waar feest. wat een bijna on-nederlandse spektakelfilm en wat een mooi glansrol vor onze Batavia. daar kan de werf met recht trots op zijn. En ook vrijdagavond was het genieten. ik ben naar het optreden van De Staat geweest, georganiseerd door Underground, maar gehouden in het Aviodrome. Dat was een feest. Een feest vanwege de show en de muziek, maar ook vanwege de achtergrond. Het concert vond plaats in de museumzaal, tussen de historische vliegtuigen met zo’n 300 bezoekers. Ik heb ervan genoten.