Door Emiel van der Herberg op 27 februari 2018

Woekerrente op sociale kredieten: ook in Lelystad?

In december 2017 berichtte het televisieprogramma Kassa over rentetarieven voor sociale kredieten. In minimaal 132 Nederlandse gemeenten geldt een maximaal rentetarief van 12 tot 14 procent. Er zijn 22 gemeenten bekend met een rentetarief van 0 tot 5 procent, bijvoorbeeld de gemeente Den Haag.

Sociale kredieten zijn voor mensen die bij een gewone bank worden geweigerd. Bij hoge rentetarieven moet deze kwetsbare doelgroep fors betalen voor een lening die nodig kan zijn voor het betalen van zorgkosten, het vervangen van een kapotte koelkast of het aflossen van schulden. Het maakt het bovendien veel moeilijker voor mensen om weer uit de schulden te komen.

Van de gemeente Lelystad is niet bekend welk rentetarief wordt gehanteerd voor sociale kredieten. Wij hebben afgelopen weken geprobeerd om daar zelf achter te komen, via MDF en Kredietbank Nederland in Almere. Helaas hebben we niemand gevonden die ons deze informatie kon of wilde verstrekken. Daarom hebben we onlangs het College van B en W gevraagd om duidelijkheid te verschaffen. Helpen we in Lelystad mensen langzaam uit de schulden, of juist dieper de schulden in?

Bekijk hier onze vragen over rentetarieven sociaal krediet.

Emiel van der Herberg

Ik ben al een aantal jaren raadslid, en sinds 2018 leider van de PvdA-fractie. Daarnaast werk ik als softwareontwikkelaar bij een leuk bedrijf in Almere. Ik vind dat we dingen niet moeilijker moeten maken dan nodig is. Als er een probleem is, dan kunnen we veel beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg. En die

Meer over Emiel van der Herberg